nödslakt och första doppet

Här om dagen så hade vi en ko som inte kunde få ut sin kalv.... vi var fyra man som drog samtidigt, men inte...
veterinären fick komma och känna lite


känner hur kalven ligger.....


Veterinären sa att vi inte kunde rädda kalven. navelsträngen var av....
kalven var redan död, så nu kom vi till frågan: Kan vi rädda kon??
 Kon var så trång i bäckenet, så få ut kalven gick inte. inte ens om vi skulle kapa kalven och ta ut del för del...
så det fick bli nödslakt...
V sköt henne med slaktmask och när han stack henne för avblodning så kom jag precis... det var fruktansvärt! jag gick därifrån med en konstig känsla... jag mådde illa och ville spy...
mina tårar rann....

var ledsen hela dagen...

men sen fick jag sällskap i lagårn... ;) då gick det bättre! =)

När jag kom hem så åkte vi och badade! =)
Mitt första dopp på två år...
åååå, så härligt det var! =)
varmt och mysigt och så VACKERT!! 



Årets första dopp


När solen började gå ner, så åkte vi hem... ska ju till korna dagen efter, annars hade vi kunnat sitta där länge länge och filosoferat.





sommar!

Fick en vacker blomma!


Kommentarer
Postat av: Kristin

Tråkigt när sista utvägen blir nödslakt, men sånt är bondelivet. Att skära sönder kalven inne i kon innebär även risker för stackars kossan, så bästa utvägen var nog ändå Kohimmlen. Tack för en intressant och rolig läsning. Kramar från en annan Kossa=)

2008-07-31 @ 18:06:22
Postat av: Jenny

Usch vad ledsamt med nödslakt - aldrig roligt när sånt händer. Men härligt med ett dopp i sommarvärmen! :)

2008-08-01 @ 10:28:13
URL: http://drefseryd.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: