Måndag

Idag blev det en lång dag... kom hem vid kl19.  Veterinären var hos oss.... En svår kalvning. mer om det längre ned...



Vi tog in kvigor in idag från bete. Åtta av dom fick komma in i lösdriften. Jag mjölkade idag så det blev min uppgift att försöka få in dom i gropen. Det gick AS bra! =) =)
Men väl i gropen så halkade en av dom och det slutade med att hon la sig ned. Vilket resulterade i att en liten mindre kviga la sig på henne...
Vilken cirkus!
TUR att jag har kamera på mobilen! kolla bara! =) haha










HUR lyckas man??? haha, det kan hända vad som helst =) hihi

och det var inte slut där. när jag tror att jag ska gå hem så ser jag veterinären. han gräver i kvigan! 1520.
En svår kalvning är på gång.
Jag får reda på att kalven är död :( Missbildad tror vi.... jag får hålla i ett rep som jag MÅSTE hålla sträckt! INTE dra, bara hålla sträckt.
vad sitter det fast i??
- ögonen
-VA!???
-men han är ju död!
- men ändå... jag kommer ju svimma! eller gråta iallafall...
-det kommer gå bra.










Till slut fick vi ut kalven =)
tyvärr var han död, men L, som veterinären heter, slapp iallafall såga sönder tjuren i kvigan. skönt! då hade jag nog spytt! se en kalv i bitar är jag nog inte redo för än.....

MEN OJ! vilken bra veterinär! den bästa jag har träffat! jag kunde fråga en MASSA! och jag fick svar! han förklarade och visade! =) KUL!
Många andra kan vara så grininga, dom gör liksom sin sak och sen åker dom... Men L tog sig tid och förklarade =) KUL!
TACK!!!!! jag hoppas verkligen att han kommer fler gånger =)

Jag reserverar mig för stavfel.... för jag är SÅÅÅ trött!
fattar inte att jag pallar att skriva men tydligen ;) haha



Imorrn runt lunch så får jag hem min Lady =)
ÄNTLIGEN!!!!!!!!!! =) =)
lägger ut lite bilder då =)

Nu blir det sängen fast först ett liten samtal till min underbara MMMMMMMM =) =) =) =)

Imorrn ses vi! =) då ska vi dansa! ÅÅÅ

en eldig foxx! mmmmm myyyyyys!!!



Kommentarer
Postat av: Millan

oj ! Vilken kalabalik !! Gjorde nån´illa sig , eller ?

Det jag var mest rädd för då jag mjölkade i grop var att någon skulle ramla ned i gropen...

Hände att de trampade ned fel med ena bakbenet & gled ned en bit, men kom alltid upp igen. Men de skrapade/skar sig lätt på insidan om benet då, inte kul .

2008-09-30 @ 12:37:08
URL: http://blogg.passagen.se/ostergrytinge/
Postat av: Britt

Jag blir glad av att läsa om att korna får ha det bra. Önskar så att jag skulle kunna ha några kor, svart-vita fjällkor, när jag blir penionär, men då skrattar alla åt mig och påminner mig om att, har man kor så ska de mjölkas, och jag dricker inte mjölk!!..........så det får nog bli hönor.

P.S Den vackrast kobeskrivningen har nog Torgny Lindgren skrivit om i Merabs Skönhet D.S

2008-09-30 @ 21:06:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: