Läkarvård i ett nötskal!

Igår var jag hos läkarn.... Känns som att jag lika gärna hade kunnat stanna hemma!

- Du har inte ringorm, det där är bara utslag av något slag.
- Nej, det är ringorm.
- Du kan inte ha ringorm.
- Varför inte?
- Det är så ovanligt.
- Jag jobbar med ringorm.
- ?
- Det finns på mitt jobb. Jag är i kontakt med det varje dag.
- VAD jobbar du med?
- Jag mjölkar kor.
- JAHAAA!!! Men då kan det vara ringorm.
- Ja, det är ju det jag säger!!!

Varför ska det vara så svårt att bli trodd?? Herregud! Det känns som att det är bättre att ringa till Kalle och få svar där.

jahopp, och inte ett skit gjorde läkaren!

Han tyckte att jag skulle ha en kompress på jobbet.
DET HAR JAG!!! MEN DET HJÄLPER INTE!!!
fattade han det?? Nope...

På jobbet så går jag i instängda kläder, och är svettig, skitig och blöt hela dagen.

- Men du får gå ifrån ibland.
- Det kan jag inte. Jag mjölkar ju!!
- Men kan du inte göra nåt annat än mjölka??
- mjölka är mitt jobb!
- Men finns det inga andra uppgifter du kan göra??
- Hum... om du är sjuk, tar du ledigt från din läkar roll, och delar ut post istället??
- ..........

- Men du får byta kompress oftare.
- Suck.... Vad gör jag om det börjar vara sådär igen??
- Då byter du kompress!
- Men det läker ju inte då!
- Men byt kompress!!!
- (herregud! Talar jag med en vägg??)
- aja, tack tack. hej då

jag har fått sex nya ringorm på en vecka! och allt han säger är BYT KOMPRESS OFTARE!!!!

jag blir GALEN!!!!


Kommentarer
Postat av: Thomas A

Är konversationen ordagrant återgiven? Eller har du överdrivit i bloggen? Jag blir mörkrädd om det är sant. Kräv en annan läkare.



Hoppas du tillfrisknar snart.

Kram

2009-08-21 @ 13:00:34
Postat av: Sandra

Bara en tanke:är det verkligen så smart att stänga in det under en kompress,när jag hade det så skulle jag inte täcka över,eftersom det är en svampsjukdom,o svamp trivs ju där det är varmt o fuktigt..Hoppas det ger med sej snart!

2009-08-21 @ 14:45:31
URL: http://vastanalantbruk.blogg.se/
Postat av: Ita

Utredning

Odlingsprov ska alltid tas. Prov tas i form av hudflagor genom skrapning med skarp skalpell. Bladet hålls med 90 graders vinkel mot huden. Bäst utbyte ges om provet tas i hudförändringens utkant. Vid mikroskopi lägges 20% kaliumhydroxid på ett objektglas. Efter 20-30 min är hornämnet upplöst och man ser i mikroskopet eventuellt förekommande trådsvampar. Djur som är misstänkt smittkälla, bör veterinärundersökas.



Behandling

Ringorm läker sällan ut av sig själv utan måste behandlas.



I beskedliga fall räcker det med utvärtes behandling med antisvampmedlen terbinafin eller imidazolpreparat.



Vid utbredda förändringar remiss till hudklinik och där ges tablettbehandling med terbinafin 250 mg 2 till 4 veckor eller itrakonazol 100 mg/dag i 2 veckor.



Vid behov av tablettbehandling till barn, ges griseofulvin på licens. Även detta via hudklinik.



Tagit från www.fass.se



Ring hudkliniken direkt och fråga om de har ngn akuttid på måndag!!!!

2009-08-21 @ 18:25:36
Postat av: Dan

När jag hadde min ringorm så var jag hos läkare... han var osäker så han kallade in distriktssköterskan som väl tydligen varit i kontakt med ringorm väldigt mycket... för hon sa direkt vad det var...

inte lätt alltid att gå till läkaren... Bäst är att hålla sig frisk...

2009-08-22 @ 02:31:41
Postat av: Madde Önnelind.

Knäpp läkare kan man säga! =/ som sagt du får byta läkare, som verkar ha mer erfarenhet om ringorm. :)hoppas det blir bättre... =)

2009-10-21 @ 17:07:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: