Hotades av kund – fick sluta direkt

Emelie Lagerström fick jobb på Bauhaus i Örebro, med schemalagt jobb till mitten på september. Dagen efter att hon polisanmält en kund som hotat henne för andra gången fick hon gå.

I april började Emelie Lagerström började jobba i kassan på byggföretaget Bauhaus i Marieberg.

Vid ett tillfälle hamnade hon i en diskussion med en kund. Kunden hade betalat för säckar med jord, som sedan skulle hämtas utanför. När Emelie fick se att kunden i stället tog gödsel ville hon påpeka det för mannen.

– Det hade blivit ett missförstånd. Kunden blev arg och kallade mig för fruktansvärda saker. Han spottade mig i ansiktet och skulle slå mig.

Första gången polisanmälde hon inte men pratade med sin chef om hur hon skulle agera om mannen kom in igen. Hon fick rådet att ringa den jour som finns i butiken för att få hjälp.

Nästa gång hon fick syn på kunden stod hon själv i kassan men kallade direkt till sig en kollega samt ringde jouren. När kunden ville köpa jord även denna gång ville Emelie att kunden skulle ta med sig jorden först, så att de inte skulle hamna i någon argumentation.

– Han började direkt skrika och härja på mig och jag gick därifrån. Jag blev rädd och satte mig i ett personalutrymme och grinade. Jag klarade inte att gå tillbaka till butiken den dagen och chefen sa att det var okej att jag gick hem.

Denna gång polisanmälde hon mannen.

– Första gången tänkte jag att det var strunt samma och inget att bråka om. Men när samma kund hotat mig två gånger på en månad valde jag att polisanmäla.

Nästa dag var

hon tillbaka på jobbet men blev kort därefter kallad till ett möte där man meddelade att hennes provanställning skulle avslutas. Hon fick gå samma dag, men fick lön för återstoden av det sex veckor långa kontrakt som hon skrivit på.

Enligt Emelie angavs två skäl för att hon fick gå.

– De sa att de var oroliga för min hälsa och hur jag skulle må om det hände igen. De nämnde också att den polisanmälan jag gjort kunde ligga till grund för en diskrimineringsanmälan från kundens sida eftersom jag hade behandlat honom annorlunda än andra kunder, säger hon.

Enligt Bauhaus ledning stämmer detta inte.

– Så var inte fallet. Det var inget konstigt alls med att vi avslutade provanställningen. Vi följde de riktlinjer som finns. Det är så långt jag kommer att kommentera det enskilda fallet, säger Clas Schörling, varuhuschef i Marieberg.

Både Clas Schörling och Emelie Lagerström har varit i kontakt med Handelsanställds anställdas förbund, som inte funnit att Bauhaus har gjort något fel. De har oavsett skäl rätt att avsluta en provanställning.

– Arbetsgivaren behöver inte ange något skäl till varför anställningen avslutas, säger Agneta Åsgård.

Det finns däremot en tydlig skrivelse om hur arbetsgivaren ska hantera personal som blivit hotad, bland annat ska arbetsgivaren betala om den anställde behöver terapi eller vård.

– Arbetsgivaren är ansvarig för butiken och för personalens arbetsmiljö. Jag tycker att det var helt rätt att polisanmäla. Hot ska man inte behöva stå ut med.

Polisen har lagt ner förundersökningen mot mannen eftersom de inte vet vem han är och Emelie har gått vidare. Hon jobbar bland annat på Kvinnerstaskolan i sommar.

– Att skylla på hälsoskäl är svepskäl, jag mår bra och har släppt det där nu. Det känns orättvist att en grej ska göra att man får gå.


Detta stod i tidningen: Örebroar´n häromdagen!
Tyvärr har jag inte fått någon tidning själv, så bilden kan jag inte lägga upp....
Men det känns bra att detta kommer ut och att folk får veta vad Bauhaus igentligen sysslar med!

Jag kommer bojkotta Bauhaus i all framtid! Gör det du också!




Kommentarer
Postat av: Magnus

Här kan man läsa hela artikeln och se bilderna :).



http://www.e-magin.se/latestpaper/kkvmg392/popup

2011-07-14 @ 21:57:30
Postat av: Thomas A

Tråkigt! :( Senast vi var i Örebro åkte vi speciellt för att köpa saker vi sett på Bauhaus. Tror du vi blev glada när vi fick se en skylt på parkeringen om att de hade stängt för inventering hela dagen. Bara att åka de 13 milen hem igen. :(

2011-11-23 @ 08:44:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: