Stackars mjölkkor

Nora. Den senaste tiden har det varit en del insändare om mjölkbönder. Mjölk-industrin har verkligen lyckats skapa en positiv bild av sig själv hos konsumenterna. 
Mjölkbönder är inte djurvänner! Kalvarna tas från kon direkt efter födseln, och hålls i ensamboxar som är 1,2 kvadratmeter. 
Efter åtta veckor flyttas de ihop i gruppboxar, också de trånga. Där finns inte plats för kalvars lek. Ofta spaltgolv med breda springor. Golven är hårda och hala. Många kalvar drabbas av sjukdomar. Kalvar avhornas med elektriskt brännjärn. Vissa bönder avlivar tjurkalvar direkt efter födseln, men det vanligaste är att de säljs och föds upp till slakt. 
En del kedjas fast som mjölkkorna, andra hålls på spaltgolv som är hårda, hala och dragiga. 
Kor som står bundna är i praktiken fixerade, och visar ökade nivåer av stereotypa beteenden. Alternativet lösdrift liknar en labyrint av stålrör, det finns inga stora öppna ytor. Golven är av betong eller asfalt. Kor behöver ligga ner för att idissla. Kor faller ner på knä när de lägger sig, och skadar sig på de hårda golven. 
Kor får spannmål, soja och raps, för dem onaturlig föda, vilket orsakar problem med magar och tarm. Våmacidos, trumsjuka, löpmageförskjutning och löpmagesomvridning. Juverinflammation är mycket vanligt. Med mera. 
Kor, kvigor och stutar ska få vara ute 2 till 4 månader, tjurar och kalvar har inte rätt att komma ut. Branschorganisationen Sveriges Mjölkbönder vill helt avskaffa beteskravet. Insemination är ett fruktansvärt övergrepp, ett rör förs in i livmodern, och inseminatören för in andra armen i kons ändtarm och griper tag i livmoderhalsen och för röret rätt. Detta tränas på slakterier, på kor som ska slaktas. Hur kan ni mjölkdrickare acceptera detta vidriga djurplågeri?  
”Djurvän” 
Nora
 

Detta läste jag på Na.se idag! Jag blev helt knäckt! vaddå? Hallå!? Hur tänker dom på Na egentligen? Hur kan de släppa egenom sånt här skitsnack!? Detta är ren osanning! 
Jag blir så förstörd när jag läser sånt här! 
 
I dagens mjölkproduktion så ser det så annourlunda ut. Denna "djurvän" beskriver hur det kan ha sett ut på 1800-talet. 
 
I dagens moderna samhälle så har kossorna sängar med tjocka madrasser, gummimattor att gå på och stora öppna ytor att röra sig på. Kalvarna går ofta i lösdrift, som kossorna, men med massor av halm att leka med. Det finns gott om ytrymme för lek och bus hos kalvarna likväl som hos kossorna. 
Korna har även elektroinska borstar som kliar dom. 
 
Jag tänker inte ens kommentera alla felaktigheter i texten då det skulle bli en C-uppstas av detta. 
Men är det så att ni har efterfrågan och vill veta felaktigheterna, så SJÄLVKLART kommer jag sätta mig ner och skriva ner varenda detalj om hur det är i mjölkproduktion idag! 
 
Vi i Sverige har världens hårdaste djurskyddslag, vi har minst antibiotika använding och det säger jag med stolthet! Jag är stolt över vår svenska djurhållning! 
Jag drömmer själv om en gård. En öppen gård, med många studiebesök så att folk får se hur det moderna lantbruket ser ut! 
 
Denna "djurvän" har förmodligen inte varit på en modern mjölkgård. Jag vet kompisar som skulle ta emot och visa upp sina fina djur. Så "djurvännen" är välkommen att höra av sig! 
 
 


Kommentarer
Postat av: caj Höst

Detta är inte klokt som folk kan skriva bara för svenska folket är så långt från verkligheten nu för när det gäller var vi produkter vår mat

2014-10-30 @ 11:34:07
Postat av: caj Höst

De måste vara folk som inte har sett hur det är idag för det finns många som inte vet var vi får vår mat ifrån nu för tiden

2014-10-30 @ 11:47:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: