Rätt avstånd till ratten!

Jag får frågor ang detta att sitta nära ratten. 
 
"Men jag ser inget" Är ofta svaret jag får. 
VAD är det som du behöver se? 
Motorhuven på bilen kommer att följa med dig, jag LOVAR!
Det du behöver se är många fler meter framför bilen. Upp med blicken, leta efter problem.
Barnet på cykeln, hunden som jagar ett löv, bilisten som smsar i nästa korsning. 
 
Vad har alla gemensamt? Jo, dom befinner sig vid SIDAN av vägen. Alltså inte på din motothuv ;) 
 
Du vill sitta med armbågen lätt nöjd, som du ser nedan på bilden.
Varför ska armbågen vara lätt böjd? Jo, vid en krock så böjer sig armen vilket skydder den från att gå av. Har du armbågen helt spikrak så kommer den gå av, vilket leder till operation och lång lång rehab. 
 
Du vill ha ca 20-25cm till ratten. För då hinner Airbagen att veckla ut sig för att sedan rädda dig vid en eventuell krasch. 
 
 
Plus att du får mer utrymme för att använda armarna vid sväng. Du kan vrida på ratten utan att din kropp är i vägen eller att det blir tångt och att du inte hinner med. 
 
Ser ni min tumme på ratten? Den ligger utanpå och inte inuti. Om jag håller fast ratten i ett grepp som gör att tummen är inne i ratten. Då om jag får punktering i en hög hastighet, så kommer tummen troligtvis att gå av. 
Lägg tummen som jag gjort på bilden, så har du unvikit en skada där också. =) 
 
Jag utbildar säkra förare som har en säker förarmiljö. 
 
Har du fler tips på en säker förarmiljö? 
 
Känner du att du behöver en uppfräschning av förarmiljön? Hör av dig så löser vi det. 
 
www.dansantakossan.se tr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: