Distansundervisning

I tider som nu, så försöker vi alla att lösa allt. 
Man söker efter lösningar samtidigt som oron gör sig påmind. 
 
Alla gör sitt bästa och det är ibland svårt att slappna av. 
Eleverna lyser ofta upp tillvaron med skämt och tokerier. Nu är skolan så tyst och öde. 
 
Då får man ta tillvara på de små stunderna som kommer till en. 
 
En sån enkel grej som att luncha ute tex. Det är såå skönt att få sätta sig ute i solen. man slappnar av, axlarna sjunker och tiden får stanna en liten stund. Det är ofta svårt att slappna av i betongdjungeln, men jag gör så gott jag kan. 
 
 
Ett virus ska inte stoppa oss från att undervisa, då gäller det att vara kreativ. Bygga ihop en liten studio där jag livesänder mina lektioner. 
När jag kan undervisa hemifrån så använder jag två datorer, på jobbet blir det en. Att söka efter lösningar är jag rätt bra på. Det finns inga problem, bara lösningar. Vissa lösningar är svårare än andra att finna, men med envishet så går det ofta rätt bra :P
 
Att undervisa online är en gåta i sig. Vilket program ska vi använda? Vilken plattform är enklast för eleverna att köra med? 
Vi kom fram till att Zoom är smart.
Där kan vi vara upp till 100 pers i samma möte, vilket är fantastsikt! 
Det visade sig att halva världen kör Zoom just nu. 
Jag hittade ett kul youtubeklipp: 
 
 
Klippet är ganska talade om hur det är just nu! 
Men wow vad männsikan är kapabel till mycket när det gäller! 
Lärare löser det via Zoom, eleverna hittar rätt. Eleverna går upp på morgonen och kopplar upp sig. Dom lämnar inte ens programmet under rasten utan stannar kvar och snackar goja med klasskopmisarna. 
 
Vi har även samlat ihop all overheadfilm som vi hittat på skolan. För i huset bredvid så gör dom visir till sjukvården. Allt material var slut, så då blev dom kreativa! Helt fantastiskt alltså! 
 
Hur ser det ut där du bor? Har du blivit uppsagt? Permiterad? Eller söker du med lösningar? Dela gärna med er av tips här i kommentarerna! =) 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: