Risktvå utbildning, halkan
Min utbildning till Risk 2 instruktör är nu klar.
Att få stå på halkbanan är intressant och lärorikt varje gång.
Varje kurs blir olik den andra och disskutionerna är lika så olika och intensiva.
När man tar körkort hos mig så åker vi tillsammans ut till halkbanan och genomför risktvå utbildningen.
Det är inte många trafikskolor som kan erbjuda det, utan oftast så blir man upphämtad i minibuss på morgonen.

Hur går en risktvå utbildning till då? Frågorna brukar hagla in innan ett pass. Deltagarna brukar vara nervösa och lite oroliga.
Vilket, såklart, är helt naturligt och normalt. Jag förväntar mig att delgarna ska vara lite nervösa, för det handlar ändå om säkerhet under riskfyllda förhållanden.
När vi kommer ut till halkbanan så samlas vi i en teorisal.
Vi har ett teroipass i ca 30 min. Där vi går igenom dagens schema, säkerhetsregler, olika säkerhetssystem som finns i dagens bilar. Olika besvärliga förhållanden, vad ÄR ett besvärligt förhållande?
Har föraren någon roll i säkerheten på vägen? Spelar det någon roll vad det är för bil? Däckens betydelse på sommar och vinter?
Finns det fler parametrar? Kan olika parametrar samspela? Positivt? Negativt?
Vad är det bästa vägförhållandet?

Efter teoripasset så är det dags att gå ut på banan.
Nu under pandemin så får man varsin bil och en radio. Vi kommunicerar via den på banan och det funkar alldeles strålande.
Efter en genomgång av hur bilarna funkar så går vi igenom banan.
Första uppgiften på ena banan är att göra en hård inbromsning på strävt underlag.
Nästa uppgift är en hård inbromsning på halt underlag.
Vi testar i olika hastigheter och du får vara med och fundera vad det berodde på som gjorde att det gick så bra, eller mindre bra.
Vi samankopplar det vi pratade om i teorisalen. Mänskliga faktorer och däck brukar komma på tal.
Du kommer att få ta egna beslut och fundera kring dom.

En annan uppgift är: undanmanöver.
Då kommer du ikapp en "lastbil" som har fått stopp på bilen och du behöver väja. När du väjer så får du möte. Du måste alltså tillbaka till ditt körfält.
Här testar vi i olika hastigeter på halt underlag.
Vi har en levande diskussion och funderar och resonerar med varann.
Du är med och väljer hastigheter och funderar kring vad det beror på att du klarar undanmanövern eller vad det beror på att det går mindre bra.

Vi kommer även att byta bana och gå över till en kurvbana.
Kan vi få sladd i en kurva?
Vad beror det på?
Vi pratar spårval och hastighetens betydelse.
En uppgift är att försöka hålla samma hastighet igenom hela kurvan och stanna kvar i sitt körfält.
Nästa uppgift är att bromsa i kurvan och stanna kvar i sitt körfält.
Detta sker på halt underlag.
Även här är diskussionen viktig. Vad är det som händer med bilen? Vad beror det på? Vad kan jag som förare göra för skillnad? Kan jag förebygga på något vis?
Efter två timmar ute på banan så är vi trötta. Vi tar en paus med lite fika.
Sen ses vi igen och går till säkerhetshallen.

Inne i säkerhetshallen så kollar vi på olika däck, vilka är lagliga, vilka är bra? Vilka är dåliga? Hur ser man skillnad på ett sommardäck och ett vinterdäck?
Vi kollar också på viltolyckor, bältets betydelse under en kollison. Krockvåld och hastigheter.
Bälte är den billigatse livförsäkring du kan ha! Det tar dig 3 sekunder att ta på dig det och det räddar ditt liv vid en kollision.
Många lever kvar i tron om att bälte inte behövs under färd i baksätet.
Jag vill att du funderar lite....
Vad sker under en kollision om du sitter obältad i baksätet och din kompis sitter framför dig i framsätet och är bältad?
Vart tar din kropp vägen?
Precis! Du åker ju fram och klämmer ihjäl din kompis.
Vad mer kan hända vid en kollison? Finns det ett syfte med att vi sitter som vi sitter i bilstolarna? Varför ska jag inte ha fötterna på instrumentpanelen?
Som ni förmodligen redan har räknat ut så är det ganska så tunga saker vi diskuterar under denna dag.

En riskutbildning är en mycket bra utbildning och framförallt väldigt lärorik och nyttig. Man får en upplevelse och en hint om vad som väntar där ute på vägarna.
Kör med förståndet, så brukar det gå bra!
Välkommen att höra av er till mig om ni vill gå riskutbildning hos mer eller om ni har frågor.
www.dansantakossan.se
Där kan ni läsa mer.
Vi hörs!